Samochody marki Peugeot posiadają rozwiązanie, które zwane jest tylną belką skrętną. Jest to bardzo dobry pomysł producenta, który został notabene od niego skopiowany przez kilku innych twórców aut, ale jednak ma swoje wady. Sprawdźmy więc dlaczego belki skrętne stanowią tak duży problem dla użytkowników i jakie są ich wady oraz zalety. W tym celu oglądamy nowy samochód, oraz taki który ma już kilkanaście lat i ponad dwieście tysięcy przebiegu. Zaczynamy!
Rozwiązanie z tylną belką skrętną polega na tym, że nie jest ona jednolitym stopem metalu, jak ma to miejsce w większości konwencjonalnych konstrukcji. Zamiast tego, jest ona tak naprawdę połączeniem kilku współpracujących ze sobą elementów, które złożone razem tworzą belkę. Są one zasadniczo nierozbieralne, aczkolwiek w niektórych modelach wymiana części podzespołów jest możliwa. Co właściwie daje nam taka konstrukcja tylnej belki? Otóż w czasie jazdy w zakrętach w dużą prędkością, znacznie poprawiona jest trakcja pojazdu. Nie chodzi tu bynajmniej o efekt skręcania tylnych kół razem z przednimi, który stosują niektórzy producenci. Bardziej jest to wynikiem pracy zawieszenia, które w połączeniu ze specyfikacją belki znacznie lepiej wybiera nierówności i umożliwia o wiele lepsze prowadzenie pojazdu. Czy to wszystkie zalety jakie posiada tylna belka Peugeot? Otóż lista na tym się nie kończy. Drugą z nich jest bowiem polepszony komfort jazdy na nierównych drogach. Najbardziej ten efekt jest widoczny gdy jedziemy po drodze z nierównościami, które ciągną się wzdłuż kierunku jazdy. Wtedy belka najlepiej wykonuje swoje zadanie, powodują delikatne kołysanie się auta, zamiast silnych przechyłów psujących znacznie komfort podróżowania, zwłaszcza dla pasażerów na tylnych siedzeniach.
Niestety belka ma również wady i do ich przedstawienia posłużą nam wspomniane wcześniej dwa auta marki Peugeot. Samochód nowy posiada belkę, która jest całkowicie sztywną konstrukcją, pomimo podziału na elementy. Jednak ta sztywność jest pozorna, bowiem pod dużymi obciążeniami w czasie jazdy następuje jej uginanie się i ruchy w różnych płaszczyznach. Niestety w starym samochodzie tylna belka Peugeot nie prezentuje się już tak okazale i to bynajmniej nie z powodu przestarzałej konstrukcji. Z powodu wielu tysięcy kilometrów jazdy elementy gumowe sparciały i uległy wybiciu. Przez to belka nie jest już tak sztywna i nawet pod naciskiem ręki jej elementy przemieszczają się względem siebie. Efektem jest niepewność prowadzenia, niestabilność pojazdu, a w dalszych etapach degradacji konstrukcji może dojść uciążliwe skrzypienie zawieszenia.